Thursday 20 December 2012

SALAH KE BERBLOG?????

assalammualaikum...

*ttbe ptg2 mcm nie aku dpt idea plak.... :D

salah ke kite berblog?

ok..dulu ak suke bce blog orang laen yg cerita mngenai kehidupan,maklumat dan apa2 sje...termasuk lah cerita mengenai family dan kawan-kwan dowg..sume benda dowg cerite dlm blog...termasuk lah cerita yang dowg x ley cerite pada owg...so blog la tmpt dowg bercerita..

bagi pendapat aku, x salah kite nak berblog cume kite kena taw beza en di antara yang betol dan yang salah, yang buruk dan yang baik....betul en niat untuk menulis blog kite..menulis untuk kepuasan diri sendiri bkn untuk menjatuhkan atau mengaibkan owg lain...kalo kite ade niat tu aku ase hentikan la....

so kesimpulannyer berblog mmg x salah bg aku dan akan salah bile disalah gunakan...:)



~~~renungan~~~


5 dosa golongan berblog...

1-Dosa aurat.
Mempamerkan aurat kita sendiri atau secara tak langsung aurat orang lain seperti gambar2 yang ada di google,gambar artis yang sedia ada dan lain lagi.Bagi blogger lelaki mungkin kita tak pamerkan aurat kita tapi dari gambar2 yang tidak menutup aurat tulah kita dapat dosa free.
2-Dosa menyebarkan aib
Seperti biasa dalam kegopohan mengejar trafik duit blog kita tak sedar yang kita juga mungkin rakus menyebarkan aib orang lain. Contoh2 kisah yang kita tak patut tahu sampai ke telinga kita.Menutup aib orang lain sangat mulia.
3-Dosa membawa berita palsu
Kadang2 perkara yang kita sebarkan tak semestinya betul. Kalau orang lain dah percaya dengan apa yang kita sebarkan tu tak ke fitnah namanya?
4-Dosa menipu
Mungkin yang drop link kat chatbox digunakan secara salah. Link yang membawa keuntungan kepada mereka seperti link churp2 digunakan.Seperti usaha yang kotor tak gitu?
5-Riak dan bangga
Tak semua ada ini jika semua blogger mempunyai hati kotor. Semua blogger mempuyai sebab tersendiri utk bblogging. Tapi sejauh mana mereka mampu menangkis perasaan riak dan bangga bila mereka berjaya suatu hari nanti?

*Renungan-renungkan dan selamat beramal...


p/s  :  moge-moge tidak tergolong dalam golongan di atas...insyaAllah...:)


post by :  mardhiah hussin

No comments:

Post a Comment